Jak nie niszczyć swojego związku? cz.2

czwartek, 10 lutego 2022

:: Konsultacje i terapie z psychologiem online- umów najbliższy termin >

Związek

Jak nie niszczyć swojego związku? 

Niektórzy z nas chcą wszystko omówić. Każdą jedną kwestę. Z czego coś wynika, do czego służy, po co ktoś to robi? Takie zastanawianie się, a może Ty tak tych uczuć nie okazujesz, bo tak robił Twój tata? No i się zaczyna... A czego chcesz od mojego Taty? Kłótnia gotowa, a tak właściwie miało być o uczuciach, ona chciała się dowiedzieć co on czuje, bo mało o tym mówi, to o czym on tam milczy? Ale zamiast tego pokłócili się o ojca, chociaż zamieszał się biedny w tę rozmowę jedynie przypadkiem.

 

Może niektóre dociekania są ważne, inne tylko ciekawe, ale nie jesteś psychologiem swojego partnera, ani terapeutą – nie próbuj dociekać skąd się to bierze itp. Ta wiedza niczego nie zmieni, zadaj sobie pytanie czy, i co Tobie w tym przeszkadza. Czy faktycznie o to chodzi?

 

Nie zawsze wszystko warto omówić od początku do końca. Przede wszystkim nie zawsze się da. Warto zatem zadać sobie pytanie czy na pewno jest to kwestia wymagająca odpowiedzi albo wręcz wielogodzinnych rozmów. Jeśli tak, zanim zaczniesz tę rozmowę, uprzedź o czym chcesz rozmawiać, jeśli to wyjątkowo ważny czy drażliwy temat warto upewnić się czy to jest dobry moment. Na wiele z nich nigdy nie będzie dobrego momentu, ale właśnie dlatego warto zadać sobie pytanie czy w ogóle warto o tym rozmawiać w takim sensie, że poświęcać temu czas. np. wracać do rozmów sprzed miesiąca: "a Ty wtedy powiedziałeś że.... co miałeś na myśli? O co ci chodziło?". Większość osób nie będzie pamiętało, że sytuacja w ogóle miała miejsce, a już na pewno, co miało na myśli.

 

Czasem odpuść, nie wyleczysz partnera, ani partnerki z dawnych traum czy trudności. Jeśli uważasz, że zachodzi taka potrzeba, aby partner czy partnerka skorzystali z pomocy specjalisty, porozmawiaj o tym, ale nie nakłaniaj i nie przymuszaj, bo do takich rzeczy trzeba być gotowym. Możesz pomóc znaleźć odpowiedniego specjalistę i wskazać gdzie go szukać, czy jak się z nim skontaktować, ale wykonanie telefonu zostaw tej drugiej stronie.

 

A dodatkowo jeśli samodzielnie nie potrafisz się zatrzymać, bo czujesz potrzebę przeanalizowania wszystkiego i wręcz dręczysz partnera, tak długo jak uznasz to za stosowne, też odpuść. Nawet jeśli masz poczucie, że jeśli wszystkiego nie omówicie to umknie Wam coś niezwykle ważnego i uratuje Was tylko dogłębne wyjaśnienie wszystkich kwestii.

 

Im dłużej będziecie stosować ten mechanizm tym bardziej wasze relacje będą się pogarszać. Wiesz przecież, że to nie działa, bo gdyby działało, to te problemy zostały by dawno rozwiązane.

 

Ale nie martw się – jesteśmy tu żeby Wam pomagać. Być może kilka spotkań z psychologiem czy terapeutą wystarczy, by lepiej się zrozumieć, spojrzeć na siebie bardziej empatycznie i dojść do porozumienia. Bo przecież to o to wam obojgu chodzi.

 

Alicja Krawczyk

Psycholog 

Pratktyk Terapii Któtkoterminowej Skoncentrowanej na Rozwiązaniu

Aneta Styńska - ZnanyLekarz.pl
Anna Jabłońska - ZnanyLekarz.pl
Alicja Krawczyk - ZnanyLekarz.pl
Magdalena Kowalska - ZnanyLekarz.pl
Hanna Świerczewska - ZnanyLekarz.pl
Łukasz Choinkowski - ZnanyLekarz.pl

Masz wątpliwości odnośnie wyboru odpowiedniego specjalisty?

  • zadzwoń do nas

    +48 798 605 338

    (oddzwaniamy na nieodebrane połaczenia)
    lub +48 782 765 646 
  • lub wyślij SMS
  • albo zadzwoń korzystając z bezpłatnego połączenia
    (niebieska słuchawka w dole strony)

Jeśli od razu nie odbierzemy - oddzwonimy

Chcesz mieć dostęp do większej ilości artykułów? Załóż bezpłatne konto i sprawdź co jeszcze zyskasz >>

 

Jak kupować? Wybierz produkt odpowiedni dla Ciebie Podaj nam swoje dane Dokonaj opłaty Aktywacja następuje w ciągu 24 godzin od momentu wpłaty środków

Jeżeli potrzebujesz natychmiastowej pomocy, zadzwoń pod numer alarmowy 112 (Polska) lub udaj się do najbliższej jednostki pogotowia ratunkowego lub policji. Możesz również skorzystać z bezpłatnego kryzysowego telefonu wsparcia. Numer dla dorosłych tel. 116 123 (14:00-22:00), dla młodzieży tel. 116 111 (12:00-02:00). Nasz serwis nie jest przeznaczony dla osób znajdujących się w sytuacji zagrożenia życia.