Terapia online działa i jest skuteczna

piątek, 11 marca 2022

My to wiemy od 15 lat, ale kolejne badania to potwierdzają! Tym razem amerykańskie.

Podczas pandemii COVID-19 terapia online stała się na całym świecie nową normą, chociaż zrodziła się z konieczności, ponieważ ludzie na całym świecie zmagali się ze zdrowiem psychicznym, natomiast izolacja stała się faktem.

Chociaż jasne jest, że terapia online różni się od terapii gabinetowej, badania American Psychiatric Association  wykazały, że teleterapia i terapia osobista są mniej więcej równie skuteczne.

Badanie przeprowadzone przez Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne (APA) w maju 2020 r. wykazało że leczenie online może być trwałe i skuteczne. Pokazało również, że terapia online, ze względu na nowoczesną technologię, może sprawić, że opieka w zakresie zdrowia psychicznego staje się bardziej dostępna dla ludzi, a tym samym, że więcej osób będze w stanie bez wstydu i niepotrzebnego lęku skontaktować się z wybranym spcjalistą. To wyrównuje dostęp do terapii wszystkim zainteresowanym psychoterapią ludziom na świecie.

Poza tym zamiast jechać do gabinetu terapeuty, technologia pozwala każdemu dołączyć do sesji online w zaledwie kilka sekund. 50-minutowa sesja to tylko 50 minut, a nie 50 minut plus czas spędzony na dojeździe i zmianie harmonogramu.

Ale terapia online to nie tylko oszczędność czasu. Opcja ta umożliwiła również dostęp do terapii z miejsc, które mogą być dla danej osoby wygodniejsze. Opcje online pozwalały ludziom rozpocząć lub kontynuować terapię bez konieczności wychodzenia z domu. Niektórzy nasi klienci mogli wykonywać swoje sesje podczas przerw na lunch w pracy w zaparkowanych samochodach. Jeśli godzinna przerwa na lunch to jedyny czas na terapię, terapia online to umożliwiła.

Terapia online zwiększyła również liczbę terapeutów, do których dana osoba ma bezpośredni dostęp, co może być pomocne dla osób na obszarach wiejskich, tych, którzy nie mają wyspecjalizowanych terapeutów na swoim terenie oraz tych, którzy szukają terapeuty odpowiadającego określonej grupie demograficznej np. (przyjazne dla osób queer, intersekcjonalne, obcokrajowców, itp.) np. ktoś z Nowego Yorku może zobaczyć się z terapeutą na konsultacji online w Warszawie, pomimo ogromnej odległości i różnicy czasowej.

Po zakończenu pandemii, terapia online na szczęście się nie skończy, ale pozostanie z nami już na zawsze, chociaż nie będzie jedynym sposobem uzyskania dostępu do leczenia zdrowia psychicznego. Wielu terapeutów i klietów lubi kontakty twarzą w twarz. Ale duża rzesza osób pozostanie przy konsultacjach online z uwagi na szybkość i wygodę.  W obu syuacjach najważniejszy jest powrot do zdrowia psychicznego. Jeśli więc ktoś woli kosultacje w gabinecie, a ktoś inny online to w obu przypadkach jst to ok. Najważniejsze by relacja z terapeutą był bezpieczna i wspierająca. Niezależnie od tego, w jaki sposób uzyskujesz dostęp do opieki psychologicznej, ważne jest, aby udało ci się znaleźć na nią czas, gdy zmienia się twoje życie. Zdrowie jest bezcenne.

 

Aneta Styńska
Psycholog
Terapeuta par

 

Źródło American Psychiatric Association. Psychiatrists use of telepsychiatry during COVID-19 public health emergency

Aneta Styńska - ZnanyLekarz.pl
Anna Jabłońska - ZnanyLekarz.pl
Alicja Krawczyk - ZnanyLekarz.pl
Magdalena Kowalska - ZnanyLekarz.pl
Hanna Świerczewska - ZnanyLekarz.pl
Łukasz Choinkowski - ZnanyLekarz.pl

Masz wątpliwości odnośnie wyboru odpowiedniego specjalisty?

  • zadzwoń do nas

    +48 798 605 338

    (oddzwaniamy na nieodebrane połaczenia)
    lub +48 782 765 646 
  • lub wyślij SMS
  • albo zadzwoń korzystając z bezpłatnego połączenia
    (niebieska słuchawka w dole strony)

Jeśli od razu nie odbierzemy - oddzwonimy

Chcesz mieć dostęp do większej ilości artykułów? Załóż bezpłatne konto i sprawdź co jeszcze zyskasz >>

 

Jak kupować? Wybierz produkt odpowiedni dla Ciebie Podaj nam swoje dane Dokonaj opłaty Aktywacja następuje w ciągu 24 godzin od momentu wpłaty środków

Jeżeli potrzebujesz natychmiastowej pomocy, zadzwoń pod numer alarmowy 112 (Polska) lub udaj się do najbliższej jednostki pogotowia ratunkowego lub policji. Możesz również skorzystać z bezpłatnego kryzysowego telefonu wsparcia. Numer dla dorosłych tel. 116 123 (14:00-22:00), dla młodzieży tel. 116 111 (12:00-02:00). Nasz serwis nie jest przeznaczony dla osób znajdujących się w sytuacji zagrożenia życia.