Wskazówki do pracy z dzieckiem na wczesnych etapach edukacyjnych i stymulowanie funkcji poznawczych

piątek, 2 lutego 2018

diagnoza dzieckaDiagnoza dziecka czesgto przyprawia rodziców o niepokój. Myślą czy z moim dzieckiem jest wszystko ok, czy na tle klasy wypadnie lepiej czy gorzej? To normalne reakcje i nie należy się nimi martwić.

Diagnoza percepcyjnych i odtwórczych aspektów diagnozy w klasach 0-III może opierać się m.in. o analizę wytworów dziecka i realizacji prac plastycznych związanych z zadanym przez nauczyciela tematem.

 

Zapraszam do lektury i kontaktu ze mną w przypadku wszelkich trudności i niejasności, na jakie napotykają Państwo wraz ze swoimi pociechami w ramach korzystania z edukacji przedszkolnej i szkolnej.

 

Dziecko w szkole

Jakie umiejętności twórcze warto rozwijać u dziecka na tym etapie edukacji:

  1. Umiejętność przedstawiania konkretnych przedmiotów, np. uproszczona forma wizerunku człowieka. Praca powinna reprezentować taki poziom, żeby odbiorca mógł zorientować się, iż na prezentowanym rysunku znajduje się człowiek.
  2. Umiejętność pracy z kolorowankami, z próbą niewychodzenia poza linię kolorowanych konturów.
  3. Umiejętność korzystania z farb do malowania rękami.

 

Nie stosujemy następujących metod pracy z dzieckiem :

  • Nie stosujemy poleceń i nie artykułujemy wymagań typu : „Narysuj, pokoloruj, nie wychodź za linię, użyj innej kredki, nie tak, inaczej”.

 

Za to :

  • Pracujemy wspólnie z dzieckiem, uczymy je poprzez zabawę, przyjaźnie prowadzoną konwersację np. na temat zainteresowań dziecka podczas wykonywania określonej pracy plastycznej.
  • Stymulujemy rozwój umiejętności manualnych.
  • Diagnozujemy Dziecko w kierunku ortoptycznym i okulistycznym.

 

Techniki plastyczne

Przykłady wybranych technik plastycznych do stosowania z dzieckiem w przypadku stymulacji rozwoju funkcji poznawczych :

  1. Malowanie rękami :
  • Wykonywanie pieczątek rękoma umoczonymi w farbie
  • Rysowanie palcem po zaparowanym lustrze, talerzu posypanym kawą (albo kaszą, cukrem pudrem).


        2. Zamiast kredek... 

  • Rysowanie kredą po chodniku, węglem rysunkowym, szminką
  • Rysowanie patykiem po ubitym piasku albo klejem w sztyfcie po kartce (można dodatkowo posypać ją brokatem)
  • Praca ze znikopisem
  • Rzeźbienie kształtów w kostce mydła

 

         3. Co zamiast kartki

  • Rezygnujemy z obszernych białych arkuszy na rzecz tekturowego papieru kolorowego, na którym wystarczy dorysować jeden element, a tło staje się równorzędnym bohaterem pracy.
  • Praca z kartonowymi pudłami, zużytymi talerzami, szkłem, płótnem, rysunkami na chodniku oraz specjalnymi zmywalnymi pastelami do wykonywania rysunków na glazurze w łazience podczas kąpieli, (do pracy w domu). Warto korzystać podczas zajęć z przestrzennych kartonowych kolorowanek, które po złożeniu stają się domkiem lub rakietą kosmiczną.
  • Praca z ilustrowanymi magazynami, gdzie na wybranych zdjęciach można domalować np. część ubioru.
  • Praca z ćwiczeniem manualno-ruchowym :
    Narysuj tor wyścigowy w kształcie leżącej na boku ósemki. Zadaniem Dziecka będzie jak najszybsze przejechanie autem-kredką trasy. Zacznijcie od środka ósemki. Pojedźcie w górę i w lewo, zróbcie pętlę, a potem w górę, w prawo i znów zakręćcie pętlę. Kierunek ma znaczenie – jest zgodny z prawidłowym kierunkiem pisania.

    4. Praca z tzw. Domową Galerią Prac lub Klasową Galerią Prac
  • Warto eksponować wszelkie prace Dziecka przyklejając je magnesami do lodówki lub wywieszając w pokoju na specjalnym sznurku używając do tego celu klamerek, czy przyklejając do ściany/szafki taśmą samoprzylepną, albo na tablicy korkowej w sali dydaktycznej.

 W razie pytań o poszczególne techniki dla swojego dziecka lub pomoc w diagnozie dziecka czy to wczesnoszkolnej czy pod kątem zaburzeń w spektrum autyzmu zapraszam na konsultację on-line. Przyjmuje codziennie.

Anna Pasławska-Turczyn
psycholog

 

Foto sxc.hu

 

Nasi specjaliści

Aneta Styńska
Aneta Styńska
Psycholog
Psychoterapeuta
Trener żywienia
Diagnostyka
Anna Jabłońska
Anna Jabłońska
Psycholog
Seksuolog
Psycholog dziecięcy
Alicja Krawczyk
Alicja Krawczyk
Psycholog
Doradca zawodowy
Praktyk terapii BSF
Diagnostyka
Hanna Świerczewska
Hanna Świerczewska
Psycholog
Psychotraumatolog
Psychoonkolog
Łukasz Choinkowski
Łukasz Choinkowski
Psychoterapeuta
Barbara Wysocka
Barbara Wysocka
Psycholog
Terapeuta SFBT
Magdalena Kowalska
Magdalena Kowalska
Psycholog

Jak kupować? Wybierz produkt odpowiedni dla Ciebie Podaj nam swoje dane Dokonaj opłaty Aktywacja następuje w ciągu 24 godzin od momentu wpłaty środków

Jeżeli potrzebujesz natychmiastowej pomocy, zadzwoń pod numer alarmowy 112 (Polska) lub udaj się do najbliższej jednostki pogotowia ratunkowego lub policji. Możesz również skorzystać z bezpłatnego kryzysowego telefonu wsparcia. Numer dla dorosłych tel. 116 123 (14:00-22:00), dla młodzieży tel. 116 111 (12:00-02:00). Nasz serwis nie jest przeznaczony dla osób znajdujących się w sytuacji zagrożenia życia.