Wyzwania w pracy a metody radzenia sobie z emocjami

wtorek, 26 października 2021

:: Konsultacje i terapie z psychologiem online- umów najbliższy termin >

Szatańskie dialogi

Wyzwania w pracy a metody radzenia sobie z emocjami
 
Praca odgrywa ważną rolę w życiu każdego z nas. Przy zajęciach zawodowych spędzamy wiele godzin dziennie, codziennie. W gruncie rzeczy, przeciętny etat pochłaniać może większość dnia. Dodatkowo, udając się do pracy możemy przygotowywać się na to, co nas może spotkać; a często już i po godzinach naszego życia zawodowego możemy roztrząsać wybrane wydarzenia. Praca może wymagać nawet i większego zaangażowania - możemy opracowywać projekty, bądź spędzać czas na podnoszeniu kwalifikacji, czy opracowywaniu pojęć, czy też wykonywaniu nadgodzin. Praca zawodowa może zajmować niezaprzeczalnie sporą część naszej codzienności i życia.
Praca zawodowa definiowana jest jako świadome działanie w celu uzyskania przychodu, zapewnia bytu, może być źródłem wiedzy, przeżyć i umiejętności. Praca może stać się też i sposobem na wyrażanie siebie, czy samorealizację. Życie zawodowe, jak udowodniły badania, spełnia również role teraupeutyczne - w miejscu pracy podejmujemy działania wraz z innymi ludźmi, nawiązujemy relacje, wykonujemy powierzone nam zadania, czujemy się przydatni społecznie i zaradni.
Tylko co jeśli... w tak ważnym miejscu, w którym spędzamy tak dużo czasu zdarzają się konflikty? Jeśli regularnie się stresujemy? Jak sobie poradzić z emocjami, z konfliktowym współpracownikiem, utrudnieniami, mobbingiem lub nieprzychylnymi komentarzami? Bądź pokonać emocje i wygłosić projekt, wyrazić własną opinię, nie zaogniać konfliktów? O radzeniu sobie ze stresem i silnymi emocjami będzie ten artykuł.
 
Pierwszą metodą do zrozumienia i pokonania stresu oraz napięć jest świadomość tego co czujemy i nazywanie emocji. Badania naukowe udowodniły, że samo nazwanie odczuwanych przez nas stanów może zmniejszyć napięcie.
 
Drugą metodą jest pisanie. Nauka udowodniła, że sam proces pisania jest terapeutyczny. Możesz zapisywać najbardziej intensywne uczucia na kartce i ją potem wyrzucić lub zniczyć, bądź regularnie prowadzić dziennik, w którym będziesz notować swoje stany emocjonalne. Często też się zdarza, że seria wydarzeń może powodować w nas wzrastanie napięcia - możemy na przykład być stale poddenerwowani, bądź rozdrażnieni, zniechęceni miejscem pracy, czy też często się irytować i nie zdawać sobie gdzie do końca leży problem. Z pewnością przeznaczenie pewnego czasu na zastanowienie się, wgląd w siebie i zapisanie spostrzeżeń czy to tych bardziej emocjonalnych z pierwszych chwil, czy zdystansowanych po pewnym czasie może pomóc w zidentyfikowaniu tego co się dzieje oraz jak często.
 
Kolejnym krokiem będzie identyfikacja stresorów oraz praca nad nimi, jeśli eliminacja nie jest możliwa. Gdy wypiszesz już każdą rzecz, która Cię denerwuje: ludzi, zdarzenia, czynności, przedmioty - będziesz mieć szansę bliższego przyjrzenia się swoim stresorom i pracy nad nimi w zdrowy sposób. Ten etap może nie być łatwy. Warto rozważyć rozmowę ze specjalistą, który jest wykwalifikowany, wysłucha nas i pomoże nam przepracować i uświadomić sobie to co jest nam potrzebne.
 
Warto również zawsze się zastanawiać czy wyprowadzają nas z równowagi zdarzenia normalne, czy też dzieje się w miejscu pracy coś, co nie powinno. Konflikty występują wszędzie, wszędzie spotkamy ludzi, z którymi obcowanie może okazać się dla nas łatwiejsze lub trudniejsze. Ale jeśli dochodzi do mobbingu w pracy, bądź nadużyć warto zebrać emocje, obserwować sytuację i zgłosić do odpowiednich miejsc.
 
Innymi metodami do pracy nad stabilnym stanem emocjonalnym jest wysiłek fizyczny. Ćwiczenia poprawią dotlenienie oraz wydolność organizmu, a ruch spowoduje wydzielanie się hormonów szczęścia, endorfin. Z kolei ćwiczenie relaksacyjne i oddechowe mogą przynieść ulgę dość szybko w napiętej sytuacji, czy przed wygłoszeniem projektu, przemówienia, czy rozmowy z przełożonym.
 
Zajmowanie się jedną czynnością na raz oraz skupienie się na niej może być również bardzo pomocne. Badania udowadniają coraz częściej, że podzielność uwagi to mit. Tak naprawdę możemy wykonywać dwie czynności na raz wtedy gdy jedna z nich jest mechaniczna, łatwa do wykonania i nie wymaga dużego myślenia nad nią. W przeciwnym wypadku, gdy obie czynności są trudne, pracujemy mniej wydajne, co też może być źródłem stresu.
 
Nauka panowania nad stresem nie należy do łatwych. Jest to prawdziwa praca nad sobą i wprowadzanie zmian. Warto sobie pomóc rozmową z kimś wykwalifikowanym, kto może nam pomóc i uczynić ten proces łatwiejszym.

 

Marianna Olga Bonet

studentka psychologii

 

Aneta Styńska - ZnanyLekarz.pl
Anna Jabłońska - ZnanyLekarz.pl
Alicja Krawczyk - ZnanyLekarz.pl
Magdalena Kowalska - ZnanyLekarz.pl
Hanna Świerczewska - ZnanyLekarz.pl

Masz wątpliwości odnośnie wyboru odpowiedniego specjalisty?

  • zadzwoń do nas

    +48 798 605 338

    (oddzwaniamy na nieodebrane połaczenia)
    lub +48 782 765 646 
  • lub wyślij SMS
  • albo zadzwoń korzystając z bezpłatnego połączenia
    (niebieska słuchawka w dole strony)

Jeśli od razu nie odbierzemy - oddzwonimy

Chcesz mieć dostęp do większej ilości artykułów? Załóż bezpłatne konto i sprawdź co jeszcze zyskasz >>

 

Jak kupować? Wybierz produkt odpowiedni dla Ciebie Podaj nam swoje dane Dokonaj opłaty Aktywacja następuje w ciągu 24 godzin od momentu wpłaty środków

Jeżeli potrzebujesz natychmiastowej pomocy, zadzwoń pod numer alarmowy 112 (Polska) lub udaj się do najbliższej jednostki pogotowia ratunkowego lub policji. Możesz również skorzystać z bezpłatnego kryzysowego telefonu wsparcia. Numer dla dorosłych tel. 116 123 (14:00-22:00), dla młodzieży tel. 116 111 (12:00-02:00). Nasz serwis nie jest przeznaczony dla osób znajdujących się w sytuacji zagrożenia życia.