Wskazówki do pracy z dzieckiem na wczesnych etapach edukacyjnych i stymulowanie funkcji poznawczych

piątek, 2 lutego 2018

diagnoza dzieckaDiagnoza dziecka czesgto przyprawia rodziców o niepokój. Myślą czy z moim dzieckiem jest wszystko ok, czy na tle klasy wypadnie lepiej czy gorzej? To normalne reakcje i nie należy się nimi martwić.

Diagnoza percepcyjnych i odtwórczych aspektów diagnozy w klasach 0-III może opierać się m.in. o analizę wytworów dziecka i realizacji prac plastycznych związanych z zadanym przez nauczyciela tematem.

 

Zapraszam do lektury i kontaktu ze mną w przypadku wszelkich trudności i niejasności, na jakie napotykają Państwo wraz ze swoimi pociechami w ramach korzystania z edukacji przedszkolnej i szkolnej.

 

Dziecko w szkole

Jakie umiejętności twórcze warto rozwijać u dziecka na tym etapie edukacji:

  1. Umiejętność przedstawiania konkretnych przedmiotów, np. uproszczona forma wizerunku człowieka. Praca powinna reprezentować taki poziom, żeby odbiorca mógł zorientować się, iż na prezentowanym rysunku znajduje się człowiek.
  2. Umiejętność pracy z kolorowankami, z próbą niewychodzenia poza linię kolorowanych konturów.
  3. Umiejętność korzystania z farb do malowania rękami.

 

Nie stosujemy następujących metod pracy z dzieckiem :

  • Nie stosujemy poleceń i nie artykułujemy wymagań typu : „Narysuj, pokoloruj, nie wychodź za linię, użyj innej kredki, nie tak, inaczej”.

 

Za to :

  • Pracujemy wspólnie z dzieckiem, uczymy je poprzez zabawę, przyjaźnie prowadzoną konwersację np. na temat zainteresowań dziecka podczas wykonywania określonej pracy plastycznej.
  • Stymulujemy rozwój umiejętności manualnych.
  • Diagnozujemy Dziecko w kierunku ortoptycznym i okulistycznym.

 

Techniki plastyczne

Przykłady wybranych technik plastycznych do stosowania z dzieckiem w przypadku stymulacji rozwoju funkcji poznawczych :

  1. Malowanie rękami :
  • Wykonywanie pieczątek rękoma umoczonymi w farbie
  • Rysowanie palcem po zaparowanym lustrze, talerzu posypanym kawą (albo kaszą, cukrem pudrem).


        2. Zamiast kredek... 

  • Rysowanie kredą po chodniku, węglem rysunkowym, szminką
  • Rysowanie patykiem po ubitym piasku albo klejem w sztyfcie po kartce (można dodatkowo posypać ją brokatem)
  • Praca ze znikopisem
  • Rzeźbienie kształtów w kostce mydła

 

         3. Co zamiast kartki

  • Rezygnujemy z obszernych białych arkuszy na rzecz tekturowego papieru kolorowego, na którym wystarczy dorysować jeden element, a tło staje się równorzędnym bohaterem pracy.
  • Praca z kartonowymi pudłami, zużytymi talerzami, szkłem, płótnem, rysunkami na chodniku oraz specjalnymi zmywalnymi pastelami do wykonywania rysunków na glazurze w łazience podczas kąpieli, (do pracy w domu). Warto korzystać podczas zajęć z przestrzennych kartonowych kolorowanek, które po złożeniu stają się domkiem lub rakietą kosmiczną.
  • Praca z ilustrowanymi magazynami, gdzie na wybranych zdjęciach można domalować np. część ubioru.
  • Praca z ćwiczeniem manualno-ruchowym :
    Narysuj tor wyścigowy w kształcie leżącej na boku ósemki. Zadaniem Dziecka będzie jak najszybsze przejechanie autem-kredką trasy. Zacznijcie od środka ósemki. Pojedźcie w górę i w lewo, zróbcie pętlę, a potem w górę, w prawo i znów zakręćcie pętlę. Kierunek ma znaczenie – jest zgodny z prawidłowym kierunkiem pisania.

    4. Praca z tzw. Domową Galerią Prac lub Klasową Galerią Prac
  • Warto eksponować wszelkie prace Dziecka przyklejając je magnesami do lodówki lub wywieszając w pokoju na specjalnym sznurku używając do tego celu klamerek, czy przyklejając do ściany/szafki taśmą samoprzylepną, albo na tablicy korkowej w sali dydaktycznej.

 W razie pytań o poszczególne techniki dla swojego dziecka lub pomoc w diagnozie dziecka czy to wczesnoszkolnej czy pod kątem zaburzeń w spektrum autyzmu zapraszam na konsultację on-line. Przyjmuje codziennie.

Anna Pasławska-Turczyn
psycholog

 

Foto sxc.hu

 

Jak kupować? Wybierz produkt odpowiedni dla Ciebie Podaj nam swoje dane Dokonaj opłaty Aktywacja następuje w ciągu 24 godzin od momentu wpłaty środków

Jeżeli potrzebujesz natychmiastowej pomocy, zadzwoń pod numer alarmowy 112 (Polska) lub udaj się do najbliższej jednostki pogotowia ratunkowego lub policji. Możesz również skorzystać z bezpłatnego kryzysowego telefonu wsparcia. Numer dla dorosłych tel. 116 123 (14:00-22:00), dla młodzieży tel. 116 111 (12:00-02:00). Nasz serwis nie jest przeznaczony dla osób znajdujących się w sytuacji zagrożenia życia.