Szatańskie dialogi?

poniedziałek, 11 października 2021

:: Konsultacje i terapie z psychologiem online- umów najbliższy termin >

Szatańskie dialogi

Szatańskie dialogi - Co to takiego?

Dr Sue Johnson, dyrektorka Instytutu Par i Rodzin w Ottawie oraz autorka Terapii Par skoncentrowanej na Emocjach, uważa że w związkach najczęściej pojawiają się trzy rodzaje "Szatańskich dialogów":

  1. Znaleźć tego złego
  2. Polka protestacyjna
  3. Zastygnij i uciekaj 

"Znaleźć tego złego" - jest wtedy gdy partnerzy wzajemnie się obwiniają, atakują i oskarżają. Ten wzorzec pojawia się , gdy jedno z partnerów czuje się nieszczęśliwe i niepewne relacji. W związku zaczyna być widoczny brak poczucia bezpieczeństwa i w tym czasie partnerzy koncentrują się na samoobronie - negatywnie opisując partnera. 

"Polka protestacyjna" - nazwa pochodzi od tańca, w sytuacji konfliktowej jedno z partnerów przyjmuje postawę krytyczną i agresywną, druga natomiast wybiera nastawienie obronne i dystans. Jak w tańcu, im bardziej jedna strona się wycofuje, tym bardziej ta druga staje się agresywna i atakująca. 

"Zastygnij i uciekaj" - oboje partnerzy boją się zranienia i dlatego wycofują się. Jest to model, który pojawia się często jako konsekwencja wystąpienia dwóch poprzednich modeli zachowania i jest najbardziej niebezpieczny dla relacji, tutaj następuje martwa cisza. 

Nie szukaj "tego złego" - przywołaj Wasz ostatni konflikt, kiedy to Wasze wysiłki koncentrowały się na znalezieniu winnego. Postaraj się zauważyć niekorzystny model zachowania. Zastanów się jakie były czynniki zapalne. A co najważniejsze  zastanów się moglibyście zmienić w swoim zachowaniu aby przerwać wzajemne oskarżenia. 

Przerwij "polkę protestacyjną" - aby uwolnić się od polki protestacyjnej oboje partnerzy muszą zauważyć szkodliwy wpływ na relację używania tego dialogu. Pomyślcie o swojej ostatniej kłótni i zastanówcie się jak można było przerwać wymianę ciosów i uników? 

Do wyzwolenia się od wzorca "zastygnij i uciekaj" może być konieczna pomoc terapeuty. Przyjrzyjcie się swojemu zachowaniu, spróbujcie zauważyć co robicie w określonych sytuacjach w relacji. Porozmawiajcie o tym i wyciągnijcie wnioski.

 Zdaniem dr Johnson szatańskie dialogi zaczynają gościć w naszym życiu, kiedy przestajemy się czuć bezpieczni i kochani. 

Możecie jednak spróbować zawrócić z tej drogi i zbliżyć do siebie - korzystajac z poniższych rytuałów:

  • Okazywanie miłości - trzymajcie się za ręce, przytulajcie, całujcie.
  • Zostawianie widomości - piszcie do siebie SMS'y, maile.
  • Dzwonienie - kontaktujcie się ze sobą w ciągu dnia, tylko po to żeby zapytać co u tej drugiej osoby się dzieje (chodzi o okazanie zainteresowania).
  • Czas dla siebie - codziennie znjadźcie chwilę dla siebie, chociażby 15 minut. 
  • Co jakiś czas zróbcie coś razem - przygotujcie razem obiad, cokolwiek co przypomni Wam o współdziałaniu, o wspólnych chwilach. 
  • Świętujcie - ważne jest świętowanie ważnych dla Was dni, urodzin czy rocznicy. Wtedy możecie pokazać partnerowi czy partnerce jak ważną osobą jest dla Was.

 

Alicja Krawczyk

psycholog >

Pratktyk Terapii Któtkoterminowej Skoncentrowanej na Rozwiązaniu

 

Źródło: Kurs Uniskills.com - Para w miłości 
Aneta Styńska - ZnanyLekarz.pl
Anna Jabłońska - ZnanyLekarz.pl
Alicja Krawczyk - ZnanyLekarz.pl
Magdalena Kowalska - ZnanyLekarz.pl
Hanna Świerczewska - ZnanyLekarz.pl

Masz wątpliwości odnośnie wyboru odpowiedniego specjalisty?

  • zadzwoń do nas

    +48 798 605 338

    (oddzwaniamy na nieodebrane połaczenia)
    lub +48 782 765 646 
  • lub wyślij SMS
  • albo zadzwoń korzystając z bezpłatnego połączenia
    (niebieska słuchawka w dole strony)

Jeśli od razu nie odbierzemy - oddzwonimy

Chcesz mieć dostęp do większej ilości artykułów? Załóż bezpłatne konto i sprawdź co jeszcze zyskasz >>

 

Jak kupować? Wybierz produkt odpowiedni dla Ciebie Podaj nam swoje dane Dokonaj opłaty Aktywacja następuje w ciągu 24 godzin od momentu wpłaty środków

Jeżeli potrzebujesz natychmiastowej pomocy, zadzwoń pod numer alarmowy 112 (Polska) lub udaj się do najbliższej jednostki pogotowia ratunkowego lub policji. Możesz również skorzystać z bezpłatnego kryzysowego telefonu wsparcia. Numer dla dorosłych tel. 116 123 (14:00-22:00), dla młodzieży tel. 116 111 (12:00-02:00). Nasz serwis nie jest przeznaczony dla osób znajdujących się w sytuacji zagrożenia życia.