Dlaczego dzieci z ADHD mają niską samoocenę?

piątek, 21 lutego 2025

 :: Konsultacje Skype online - umów najbliższy termin >


Dzieci z ADHD często doświadczają trudności, które wpływają na ich samoocenę. Nie wynika to wyłącznie z charakterystycznych dla tego zaburzenia wyzwań, ale również z reakcji otoczenia – rodziców, nauczycieli i rówieśników. Powtarzające się niepowodzenia, niezrozumienie oraz krytyka mogą sprawić, że dziecko zacznie postrzegać siebie jako „gorsze” od innych. Jakie czynniki wpływają na niską samoocenę u dzieci z ADHD i co możemy zrobić, aby im pomóc?

Ciągłe doświadczanie porażek

Jednym z najważniejszych czynników obniżających samoocenę dziecka z ADHD są częste trudności w realizacji codziennych zadań. Dzieci z tym zaburzeniem:

🔹 mają problem z koncentracją,
🔹 zapominają o obowiązkach,
🔹 nie kończą zadań na czas,
🔹 łatwo się rozpraszają.

W środowisku szkolnym często przekłada się to na niższe oceny, brak pochwał od nauczycieli, a czasem nawet kary. Kiedy dziecko wielokrotnie słyszy, że „musi się bardziej postarać” albo że „nie pracuje na miarę swoich możliwości”, zaczyna wierzyć, że faktycznie jest niewystarczająco dobre.

Co gorsza, dziecko z ADHD może starać się „bardziej”, ale z powodu charakterystyki swojego mózgu nie jest w stanie sprostać tym oczekiwaniom. Efektem tego jest frustracja i poczucie bezsilności, które prowadzą do wycofania i unikania wyzwań.

Negatywne reakcje otoczenia

Dzieci z ADHD często spotykają się z niezrozumieniem zarówno ze strony dorosłych, jak i rówieśników. Charakterystyczne dla nich zachowania, takie jak:

🔹 nadmierna ruchliwość,
🔹 przerywanie innym,
🔹 impulsywność,
🔹 zapominanie o ustalonych zasadach,

powodują, że często słyszą krytyczne uwagi. Nawet jeśli dorośli nie mają złych intencji, częste komunikaty w stylu:

❌ „Ile razy mam ci powtarzać?!”
❌ „Przestań się wiercić, skup się!”
❌ „Dlaczego znowu to zrobiłeś?!”

budują w dziecku przekonanie, że coś jest z nim „nie tak”. Jeśli dziecko ciągle słyszy, że „zawsze przeszkadza” albo „nigdy nie słucha”, zaczyna wierzyć, że rzeczywiście jest problematyczne.

Trudności w relacjach społecznych

Relacje rówieśnicze są kluczowe dla rozwoju dziecka, ale dzieci z ADHD często mają problemy z ich nawiązywaniem i utrzymywaniem. Mogą być postrzegane jako:

🔹 nadmiernie gadatliwe,
🔹 zbyt impulsywne,
🔹 nieprzewidywalne w reakcjach,
🔹 łatwo wpadające w złość lub ekscytację.

Rówieśnicy mogą je odrzucać, unikać, a w skrajnych przypadkach – wyśmiewać. Brak akceptacji i trudności w tworzeniu przyjaźni prowadzą do poczucia osamotnienia i jeszcze bardziej obniżają samoocenę.

Porównywanie się z innymi

Dzieci z ADHD często zauważają, że ich rówieśnicy lepiej radzą sobie w szkole, szybciej rozwiązują zadania, są chwaleni przez nauczycieli czy łatwiej nawiązują kontakty społeczne. Może to prowadzić do myślenia:

❌ „Inni są lepsi ode mnie.”
❌ „Nigdy sobie nie poradzę.”
❌ „Jestem gorszy.”

Powtarzające się doświadczenia porażki sprawiają, że dziecko zaczyna unikać nowych wyzwań, by uniknąć kolejnego rozczarowania.

Jak wspierać dziecko z ADHD w budowaniu samooceny?

Niska samoocena nie jest nieodwracalna – można ją odbudować poprzez odpowiednie wsparcie. Oto kilka kluczowych strategii, które mogą pomóc dziecku z ADHD lepiej się poczuć we własnej skórze.

🔹 Doceniaj mocne strony dziecka

Każde dziecko ma talenty i umiejętności, warto je dostrzegać i wzmacniać. Zamiast koncentrować się na brakach, pomagaj dziecku zauważać to, co robi dobrze.

✅ Chwal je za konkretne osiągnięcia, np.: „Świetnie sobie poradziłeś z tym zadaniem!”
✅ Zauważaj małe postępy – nawet jeśli coś nie jest idealne, liczy się wysiłek.
✅ Pomóż dziecku odkryć jego mocne strony – może świetnie rysuje, buduje z klocków, ma dobrą pamięć do historii?

🔹 Ustal realistyczne oczekiwania

Dopasowanie wymagań do możliwości dziecka zmniejsza ryzyko frustracji. Nie oczekuj, że nagle zacznie być perfekcyjnie zorganizowane – zamiast tego wprowadzaj małe kroki i konsekwentnie je wspieraj.

✅ Zamiast mówić: „Musisz skupić się przez całą lekcję”, powiedz: „Spróbuj się skupić przez 10 minut, potem zrobimy przerwę.”
✅ Pomagaj dziecku w planowaniu – np. korzystajcie z checklisty zadań do wykonania.

🔹 Pomóż dziecku w nauce strategii radzenia sobie

Techniki organizacji, planowania i zarządzania emocjami mogą zwiększyć poczucie skuteczności dziecka.

✅ Ucz dziecko korzystania z planerów, kalendarzy, aplikacji przypominających.
✅ Pokazuj mu sposoby radzenia sobie ze stresem – np. głębokie oddychanie, techniki relaksacyjne.

🔹 Zachęcaj do rozwijania pasji

Aktywności, w których dziecko odnosi sukcesy, wzmacniają jego poczucie własnej wartości.

✅ Jeśli dziecko lubi sport, zapisz je na zajęcia, gdzie będzie mogło się wykazać.
✅ Może uwielbia rysować lub budować? Wspieraj jego zainteresowania, nawet jeśli nie są szkolnymi przedmiotami.

🔹 Buduj atmosferę akceptacji

Najważniejsze, co możesz zrobić jako rodzic czy nauczyciel, to stworzyć dziecku poczucie, że jest kochane i akceptowane, bez względu na swoje trudności.

✅ Unikaj krytykowania dziecka za to, jak funkcjonuje jego mózg.
✅ Stosuj pozytywne komunikaty: „Wiem, że się starasz”, „Zrobisz to po swojemu i to jest w porządku.”
✅ Zapewnij dziecko, że jego wartość nie zależy od ocen czy opinii innych.

 

Dzieci z ADHD mają ogromny potencjał, ale potrzebują wsparcia, by go w pełni wykorzystać. Budowanie ich samooceny to proces wymagający cierpliwości, empatii i konsekwencji. Kluczowe jest wzmacnianie ich mocnych stron, stawianie realistycznych oczekiwań i otaczanie je akceptacją.

Pamiętajmy – dziecko, które czuje się wartościowe i akceptowane, ma większą motywację do nauki, lepsze relacje społeczne i większą wiarę w siebie. 💙

 

 Alicja Krawczyk 

psycholog >
Terapeuta SFBT

Wybierz usługę, specjalistę i termin

Usługa
Aneta Styńska
Aneta Styńska
Psycholog
Psychoterapeuta
Trener żywienia
Diagnostyka
Anna Jabłońska
Anna Jabłońska
Psycholog
Seksuolog
Psycholog dziecięcy
Terapeuta środowiskowy
Alicja Krawczyk
Alicja Krawczyk
Psycholog
Doradca zawodowy
Terapeuta SFBT
Diagnostyka
Hanna Świerczewska
Hanna Świerczewska
Psycholog
Psychotraumatolog
Psychoonkolog
Psycholog dzieci i młodzieży
Terapeuta par
Terapeuta uzależnień
Łukasz Choinkowski
Łukasz Choinkowski
Terapeuta uzależnień
Barbara Wysocka
Barbara Wysocka
Psycholog
Terapeuta SFBT
Trener EEGBiofeedback
Psycholog transportu

Jak kupować? Wybierz produkt odpowiedni dla Ciebie Podaj nam swoje dane Dokonaj opłaty Aktywacja następuje w ciągu 24 godzin od momentu wpłaty środków

Jeżeli potrzebujesz natychmiastowej pomocy, zadzwoń pod numer alarmowy 112 (Polska) lub udaj się do najbliższej jednostki pogotowia ratunkowego lub policji. Możesz również skorzystać z bezpłatnego kryzysowego telefonu wsparcia. Numer dla dorosłych tel. 116 123 (14:00-22:00), dla młodzieży tel. 116 111 (12:00-02:00). Nasz serwis nie jest przeznaczony dla osób znajdujących się w sytuacji zagrożenia życia.